Arviokäynti
Kun asunnon myynti tulee ajankohtaiseksi, kannattaa lähteä liikkeelle pyytämällä kiinteistönvälittäjä kotiin maksuttomalle arviokäynnille.
Mitä arviokäynnillä tapahtuu?
Arviokäynti on kiinteistönvälittäjän jokapäiväistä perustyötä. Käynti on Viva LKV:n kautta aina maksuton eikä velvoita mihinkään. Kiinteistönvälittäjillä on käytössä kattavasti tietoa asuinalueesi ja taloyhtiösi toteutuneista myyntihinnoista sekä myyntiajoista aikaisimpina vuosina. Välittäjän asiantuntemukseen, sekä tilastotietoihin perustuen saat mahdollisimman tarkan arvion asuntosi nykyisestä hinnasta.
Hinta-arvion lisäksi saat selkeän myynti- ja markkinointisuunnitelman, jonka ansiosta tiedät, millaista palvelua oma välittäjäsi tarjoaa. Myyntiaikaan vaikuttaa muun muassa asunnon sijainti, asunnon koko ja kunto, sekä myyntiosaaminen sekä välittäjän aktiivisuus. Pyrimme myymään asunnon mahdollisimman nopeasti, parhaaseen mahdolliseen hintaan.
Toimeksiantosopimuksen tekeminen
Asunnon myynnistä tehdään toimeksiantosopimus, johon kirjataan kaikki yhdessä sovitut asiat aina myyntihinnasta ja asunnon kunnosta stailaukseen ja välityspalkkioon. Asunnon omistajana sinulla on selonantovelvollisuus. Se tarkoittaa sitä, että välittäjän tulee saada tietoonsa kaikki oleelliset asuntoon liittyvät asiat, jotka voisivat vaikuttaa ostajan ostopäätöksiin. Tällaisia asioita voivat olla esimerkiksi asunnossa tehdyt remontit tai vaikkapa yksittäinen rikkinäinen kodinkone.
Käytännön järjestelyt
Välitysliike hankkii kaikki tarvittavat asiakirjat myyntiä varten. Tarvittaessa asunto stailataan kevyesti tai kalustetaan kokonaan Viva LKV:n oman sisustussuunnittelijan johdolla. Asunnosta otetaan laadukkaat myyntikuvat ja pohjapiirros laaditaan. Tämän jälkeen kiinteistöassistentti koostaa myyntiesitteen, jonka saat nähdäksesi ennen myynnin aloitusta.
Markkinointi alkaa
Asuntosi alkaa nyt olla myyntivalmis! Välittäjä laatii vielä myyvän esittelytekstin ja markkinointi alkaa Etuovella, Oikotiellä ja Viva LKV:n kotisivuilla. Kohde julkaistaan myös Viva LKV:n sosiaalisen median eri kanavissa sen mukaisesti, kuten olette välittäjäsi kanssa sopineet.
Yhteydenpito asiakkaaseen
Haluamme pitää asiakkaamme aina ajan tasalla sen suhteen, miten asunnon myynti edistyy. Olemme yhteydessä aina esittelyiden jälkeen, mutta informoimme myös esittelyiden välissä kuulumiset.
Esittelyt ja tarjousneuvottelut
Asunnon esittelyt hoidetaan sopimuksen mukaan. Kun potentiaalinen ostaja on löytynyt, ostotarjoukseen kirjataan kauppahinta, maksuehdot, omistus- ja hallintaoikeuden siirrot ja kaikki muu kauppojen kannalta oleellinen tieto.
Kun ehdoista on päästy sopimukseen, välittäjä aloittaa kaupantekotilaisuuden järjestämisen ja kiinteistöassistentti kauppakirjojen laatimisen.
Kaupantekotilaisuus
Asuntokaupat voidaan tehdä esimerkiksi Viva LKV:n toimistolla, mutta useimmiten kaupantekotilaisuus järjestetään asunnon ostajan pankissa, josta hänellä on neuvoteltuna asuntolaina. Kaupantekotilaisuudessa maksetaan kauppahinta, lisäksi allekirjoitetaan asunnon kauppakirjat ja tehdään siirtomerkinnät asunto-osakkeen osakekirjaan. Välittäjä huolehtii myös varainsiirtoverotukseen liittyvät ilmoitukset ostajan puolesta verottajalle aina silloin, kun kyse on osakehuoneiston kaupasta. Kiinteistökauppojen kohdalla varainsiirtoverosta huolehtii ostaja itse, verottajan ohjeiden mukaisesti. Jos kyseessä on kiinteistökauppa, kaupoilla on mukana myös välittäjän paikalle kutsuma kaupanvahvistaja.
Asunnon myynnin jälkeen
Asunnon myynnin jälkeen on hyvä varmistaa, että kaikki kauppakirjassa sovittu tapahtuu aikataulun mukaisesti. Välittäjäsi on käytettävissä myös asuntokaupan jälkeen, sillä meille tyytyväinen asiakas on kunnia-asia ja haluamme varmistaa, että kodinvaihdosta jää kaikille osapuolille hyvä kokemus.
Hannu Valojärvi
KTM, LKV